Una dintre intrebarile ce pune in dificultate un content writer si in general pe oricine a scris cel putin o postare pentru online, se refera la lungimea continutului. Altfel spus, ce marime trebuie sa aiba un text sau un articol pentru a capta atentia cititorilor fara sa-i plictiseasca?

Internetul poate fi comparat cu o gradina zoologica, unde ”misuna” o multime de tipuri de continut. Fiecarei bucati de content scris ii corespunde o anumita lungime exprimata in caractere, cuvinte, randuri, etc. Si ar trebui sa fie atat de cuprinzatoare, incat sa reuseasca sa transmita mesajul dorit, fara alte ”suplimente”.

Dar exista o lungime ideala?

Acum cand aproape toata lumea are un site de prezentare, un magazin online, un blog sau un cont pe o retea de socializare, este normal sa scrie articole online si alte postari. Intr-un cuvant, se intelege de la sine ca este de asteptat sa scrie variate tipuri de content.

Insa la un moment dat, toti acesti scriitori de continut mai mult sau mai putin experimentati se vor intreba daca lungimea conteaza. Sau in ce mod aceasta variabila poate influenta comportamentul publicului si reactiile spider-ilor motoarelor de cautare.

Pana si un specialist in tehnicile SEO recunoaste ca nu se poate formula un raspuns universal valabil. In loc de reguli absolute, se poate vorbi despre recomandari de urmat in timpul operatiunilor de ”creatie”.

Asa cum nu exista strategii de optimizare unice, nu exista nici ”masuri universale”. In timp ce unele website-uri reusesc pozitionari surprinzatoare in SERP cu ajutorul unor mesaje sumare, de cateva zeci de cuvinte, altora le sunt necesare mii de cuvinte.

Spre exemplu, comparand Tag Title, unul dintre factorii de optimizare on page, cu ”corpul” unui articol, lungimea primei ”propuneri” este net inferioara, tocmai pentru ca altminteri nu s-ar mai incadra in spatiul care ii este destinat.

Pe de alta parte, o postare ideala pentru Facebook, in masura sa atraga like-uri, share si comentarii, numara mult mai putine cuvinte decat un articol informativ pentru blog (in cele doua imprejurari, asteptarile cititorilor difera).

Ce factori influenteaza lungimea continutului?

Marimea depinde de mai multe variabile:

1. Sursa traficului

In mod cert, daca traficul provine de la social media, continutul considerat perfect are dimensiuni sumare, insa va permite rezultate mult mai bune decat postarile cu mai multa ”consistenta”.

2. Sectorul de activitate

In unele domenii unde concurenta este extrem de mare, pentru a castiga o pozitie favorabila pe pagina de rezultate (intre primii 10), website-urile au nevoie de texte mai lungi si cuprinzatoare.

3. Publicul targetat

De regula, tinerii si adolescentii sunt mai interesati de textele scurte, concentrate. In schimb adultii, preocupati sa aprofundeze un anumit argument, se pot arata atrasi de continutul mai voluminos.

4. Autoritatea sau audienta

Site-urile care in timp au castigat audienta si se bucura de popularitate se pot limita la un continut sumar. In mod similar blogger-ii faimosi sunt liberi sa scrie articole de abia cateva zeci de cuvinte.

5. Alti factori

Lista poate continua cu:

  • Timpul de care dispune fiecare content writer;
  • Bugetul alocat de posesorii de site-uri pentru content writing si copywriting;
  • Varietatea argumentului pentru construirea unor texte de o certa lungime.

Ce efect are lungimea continutului asupra pozitionarii SEO?

Pentru a determina ce numar de cuvinte promite rezultatele dorite, pot fi utile mai multe surse.

In urma cu cativa ani, mai exact in 2012, o analiza serp IQ arata ca in top 10 se afla textele cu cel putin 2.000 de cuvinte. Potrivit graficului, cele mai bine ”vazute” sunt postarile de 2.400-2.500 de cuvinte. Iar diferenta dintre prima si ultima clasata inseamna 400-500 de cuvinte.

Un alt studiu, condus de asta data de platforma Medium, considera ca lungimea ideala a continutului coincide cu numarul de cuvinte care poate retine cititorii timp de 7 minute. In medie, tinand cont ca user-ii parcurg 200-250 de cuvinte / minut, este vorba despre 1.400-1.750 de cuvinte.

Evident, timpii de lectura depind si ei de mai multe variabile precum imaginile inserate, tabelele, graficele, etc. Pornind de la aceste criterii, solutia optima pentru clasamanetul SERP poate corespunde cu o medie de 1.500 de cuvinte.

Iar pentru a raspunde intrebarii initiale, te poti limita la intervalul 1.500-2.500 de cuvinte, considerat ideal pentru articolele SEO.

Ce caracteristici mai conteaza pentru pozitionarea SERP?

Pe langa lungimea continutului scris, mai trebuie luate in vedere si alte puncte:

a. Relevanta informatiilor furnizate

Textele care aduna multe cuvinte doar de dragul ”consistentei” nu te vor ajuta nici cu publicul, nici cu partea de optimizare SEO. Este inutil sa scrii 3.000 de cuvinte daca in realitate nu propui informatii utile cititorilor.

Inainte de a le publica, asigura-te ca reusesc sa sustina si sa acopere o marime ”extra large”. Insa daca poti raspunde intrebarilor in mai putine cuvinte, nu-i nevoie sa scrii articole de 1.500 sau mai lungi doar pentru a-ti atinge target-ul.

b. Prezentarea si formatarea

Modul in care editezi articolele are un impact surprinzator asupra lizibilitatii. Un ”bloc” unitar de 2.000 de cuvinte poate intimida pana si cel mai determinat cititor. Din acest motiv, organizeaza continutul sectionandu-l in mai multe ”bucati”. Pentru a fi mai usor de parcurs, foloseste:

  • Paragrafe de maxim cateva randuri;
  • Liste cu bullets, numere, litere;
  • Imagini sau / si video;
  • Titluri si subtitluri.

c. Adaugarea de valoare

Teoretic, fiecare text are menirea sa confere valoare paginii si site-ului unde este publicat. Si trebuie sa corespunda unui obiectiv care poate insemna sa:

  • Raspunda la o intrebare;
  • Propuna un produs / serviciu;
  • Ajute la intelegerea unui subiect;
  • Ofere o parere, etc.

Daca pentru a facilita intelegerea unei teme ai nevoie de 3.000 de cuvinte, nu incerca sa te ”zgarcesti” cu postari de 500. Iar daca pentru a descrie un produs iti ajung 300 de cuvinte, nu te ”intinde” pana la 1.000+.

In ambele situatii, risti sa alungi vizitatorii care fie vor cauta sa-si completeze ”setea” de informatii pe alte ”meleaguri”, fie se vor satura sa citeasca doar un continut de ”umplutura”, putin sau deloc interesant.

Care este lungimea recomandata pentru fiecare postare?

Potrivit fondatorului OrbitMedia, Andy Crestodina, lista detaliata cu marimea optima a continutului arata in felul urmator:

  • 1.500-2.500 de cuvinte daca scrii articole si te intereseaza sa imbunatatesti pozitionarea in motoarele de cautare;
  • 50 de caractere, incluse spatiile, daca trebuie sa completezi campul ce corespunde cu subiectul unui e-mail;
  • 3-4 randuri sau 45-55 de cuvinte fractionate in mai multe propozitii / fraze scurte pentru a cuprinde un intreg paragraf (uneori ajunge si o singura fraza);
  • 55-70 de caractere pentru Tag Title si 155-160 pentru Meta Description (cu mai putine, poti pierde user-ul, cu mai multe, continutul apare ”taiat”);
  • 6 cuvinte pentru titlul unui articol (utilizatorii obisnuiesc sa citeasca primele 3 cuvinte si ultimele 3 ale unui headline);
  • 100-119 caractere in cazul postarilor pe Facebook si 71 pana la un maxim de 100 in cazul celor de pe Twitter, etc.

Recomandari

Lungimea continutului reprezinta unul dintre elementele de baza in optimizare si are un impact direct in pozitionarea pe pagina de rezultate. De obicei, textele de calitate, cu un numar major de cuvinte au mai mari sanse sa fie bine clasate.

Google ”premiaza” continutul de calitate, in egala masura interesant, proaspat, original, bine prezentat si util publicului. Insa daca 500 sau 1.000 de cuvinte pot promite rezultate satisfacatoare, 5.000 risca sa plictiseasca audienta.

Independent de toate aceste indicatii, aminteste-ti ca oricare este versiunea content-ului, acesta trebuie sa fie lizibil. In plus, inainte sa scrii articole de blog sau advertoriale, studiaza piata si competitorii, analizeaza domeniul si publicul tinta!